department logo

מוזיקה

המגמה למוזיקה קלאסית מיועדת לתלמידים ברוכי כישרון בתחום המוזיקה ובעלי מוטיבציה גבוהה להעמקה לימודית בתחום. תכנית הלימודים עשירה במיוחד ונשענת על העיקרון של רכישת ידע ומיומנויות ומימושו הלכה למעשה בתחומי הביצוע המוזיקלי וההלחנה. תכנית הלימודים הייחודית במגמה נבנתה על ידי מורי המגמה – מוזיקאים פעילים – מלחינים ונגנים מהשורה הראשונה בעולם המוזיקה הקלאסית בישראל.

תכנית הלימודים של מגמת המוזיקה עוסקת בארבעה תחומי לימוד עיקריים: תחום הקניית הידע (תולדות וספרות המוזיקה מימה”ב ועד למאה ה-21) תחום רכישת המיומנויות התיאורטיות (פיתוח שמיעה, הרמוניה, ניתוח, מקלדת ועוד) תחום היצירה – קומפוזיציה, אימפרוביזציה ותזמור, ותחום מיומנויות הביצוע כל אלה רתומים יחדיו למטרה אחת – לאפשר לכל תלמיד לממש את כישרונו המיוחד במהלך שנות לימודיו בביה”ס ולהעמיד אותו בעמדת זינוק טובה לקראת עתיד מקצועי במוזיקה אם יבחר בו.

כל תלמיד במגמת המוזיקה ביאסא חייב לנגן באופן רציני ומתמיד לפחות בכלי נגינה אחד (גם שירה נחשבת לכלי נגינה, אך זמרים ביאסא מחויבים ללמוד גם כלי משנה, בדרך כלל פסנתר). אנו מצפים שכל תלמיד במגמת המוזיקה יגש, במהלך כיתה י”ב, לרסיטל בגרות בנגינה ברמה של 5 יח”ל. למרות שלימודי הנגינה אינם מהווים חלק מתוכנית הלימודים שלנו והתלמידים לומדים כולם בקונסרבטוריונים או אצל מורים פרטיים, אנו לוקחים חלק גם בתחום זה.

אנו רואים חשיבות לעקוב אחרי התקדמות הנגינה של כל תלמיד, איכות ורצינות האימונים שלו, טיב היחסים עם מורה לנגינה שלו, יכולת ההופעה שלו וכיו”ב. לצורך כך אנו מנהלים דיאלוג מתמשך עם מורי הנגינה וההורים וכן מקיימים 2-3 השמעות בשנה לצורך מעקב. במקביל, כל תלמיד נדרש לנגן מספר פעמים בשנה בקונצרטים של המגמה, ובעיקר בקונצרטי צהרי יום ד’.

התחום היצירתי, הלחנה, תזמור ואלתור מהווים נדבך מרכזי בתוכנית הלימודים במגמת המוזיקה של יאסא. לימודי הקומפוזיציה מיועדים בעיקר לתלמידים בעלי יכולת גבוהה יחסית בתחומים התאורטיים או לכאלה שנושא ההלחנה “בוער בעצמותיהם”.

במהלך שלוש השנים מתנסים התלמידים בכתיבה צורנית על פי מודלים קלאסיים כמו לדוגמא האינוונציה בסגנון באך, שחיבר טובי למברג, ואחרים (לדוגמא “חזיונות חולפים” של פרוקופייב כמודל), ועם הזמן מתגבשים ומתחילים לכתוב מוזיקה יותר עצמאית.

עם זאת, רוב הפעילות בשיעור הקומפוזיציה מתנהלת סביב פרוייקטים משותפים לכל כיתת ההלחנה. בכיתה י”ב ניגשים רוב תלמידי הכיתה לרסיטל בגרות בקומפוזיציה ברמה של 5 יח”ל.

את תחום הקומפוזיציה והתזמור מרכז ומלמד ראש המגמה המלחין ישראל שרון.

 

התשמע קולי, עיבוד למקהלה: עפר דותן

במגמת המוזיקה של יאסא שמים דגש משמעותי בתחום זה ומושקעות שעות רבות בשבוע של לימוד של מגוון נושאים תאורטיים, בעיקר אלו המהווים בסיס חסר תחליף לכל מי שרואה את עצמו עוסק במוזיקה בעתיד.

המקצועות התאורטיים הנלמדים במגמה:

  • פיתוח שמיעה וסולפג’
  • הרמוניה
  •  באס ממוספר
  • קונטרפונקט

לימודי תולדות וספרות המוסיקה שלובים זה בזה ביאסא ולהם מטרות שונות. המטרה העיקרית היא היכרות עם רפרטואר רחב ככל היותר של יצירות מתקופות ומסגנונות שונים של המוסיקה הקלאסית המערבית.

הלימוד בתחומים אלו לא נעשה תמיד באופן לינארי או כרונולוגי אלא באמצעות התמקדות בתקופה או בזאנר והעמקה מרחיקת לכת בתחום הספציפי שנבחר. כך לדוגמא, לומדים תלמידינו על הסימפוניה בתקופה הקלאסית במהלך שנה שלמה כנקודת מוצא להיכרות עם הצורות והז’אנרים של התקופה.

פרוייקט עיבוד מנואטים לרביעיית מיתרים – 2013
1. אורי שוהם – מנואט מאת יוזף היידן

פרוייקט תזמור “שירים ללא מלים” מאת פליקס מנדלסון
ביצועים חיים מהפסטיבל הבינלאומי למוסיקה קאמרית, ירושלים 2009

1.  חמוטל כהן

2.  יונתן אליה לסמן

2.  ינאי אבנט

המגמה למוזיקה קלאסית מיועדת לתלמידים ברוכי כישרון בתחום המוזיקה ובעלי מוטיבציה גבוהה להעמקה לימודית בתחום. תכנית הלימודים עשירה במיוחד ונשענת על העיקרון של רכישת ידע ומיומנויות ומימושו הלכה למעשה בתחומי הביצוע המוזיקלי וההלחנה. תכנית הלימודים הייחודית במגמה נבנתה על ידי מורי המגמה – מוזיקאים פעילים – מלחינים ונגנים מהשורה הראשונה בעולם המוזיקה הקלאסית בישראל.

תכנית הלימודים של מגמת המוזיקה עוסקת בארבעה תחומי לימוד עיקריים: תחום הקניית הידע (תולדות וספרות המוזיקה מימה”ב ועד למאה ה-21) תחום רכישת המיומנויות התיאורטיות (פיתוח שמיעה, הרמוניה, ניתוח, מקלדת ועוד) תחום היצירה – קומפוזיציה, אימפרוביזציה ותזמור, ותחום מיומנויות הביצוע כל אלה רתומים יחדיו למטרה אחת – לאפשר לכל תלמיד לממש את כישרונו המיוחד במהלך שנות לימודיו בביה”ס ולהעמיד אותו בעמדת זינוק טובה לקראת עתיד מקצועי במוזיקה אם יבחר בו.

כל תלמיד במגמת המוזיקה ביאסא חייב לנגן באופן רציני ומתמיד לפחות בכלי נגינה אחד (גם שירה נחשבת לכלי נגינה, אך זמרים ביאסא מחויבים ללמוד גם כלי משנה, בדרך כלל פסנתר). אנו מצפים שכל תלמיד במגמת המוזיקה יגש, במהלך כיתה י”ב, לרסיטל בגרות בנגינה ברמה של 5 יח”ל. למרות שלימודי הנגינה אינם מהווים חלק מתוכנית הלימודים שלנו והתלמידים לומדים כולם בקונסרבטוריונים או אצל מורים פרטיים, אנו לוקחים חלק גם בתחום זה.

אנו רואים חשיבות לעקוב אחרי התקדמות הנגינה של כל תלמיד, איכות ורצינות האימונים שלו, טיב היחסים עם מורה לנגינה שלו, יכולת ההופעה שלו וכיו”ב. לצורך כך אנו מנהלים דיאלוג מתמשך עם מורי הנגינה וההורים וכן מקיימים 2-3 השמעות בשנה לצורך מעקב. במקביל, כל תלמיד נדרש לנגן מספר פעמים בשנה בקונצרטים של המגמה, ובעיקר בקונצרטי צהרי יום ד’.

התחום היצירתי, הלחנה, תזמור ואלתור מהווים נדבך מרכזי בתוכנית הלימודים במגמת המוזיקה של יאסא. לימודי הקומפוזיציה מיועדים בעיקר לתלמידים בעלי יכולת גבוהה יחסית בתחומים התאורטיים או לכאלה שנושא ההלחנה “בוער בעצמותיהם”.

במהלך שלוש השנים מתנסים התלמידים בכתיבה צורנית על פי מודלים קלאסיים כמו לדוגמא האינוונציה בסגנון באך, שחיבר טובי למברג, ואחרים (לדוגמא “חזיונות חולפים” של פרוקופייב כמודל), ועם הזמן מתגבשים ומתחילים לכתוב מוזיקה יותר עצמאית.

עם זאת, רוב הפעילות בשיעור הקומפוזיציה מתנהלת סביב פרוייקטים משותפים לכל כיתת ההלחנה. בכיתה י”ב ניגשים רוב תלמידי הכיתה לרסיטל בגרות בקומפוזיציה ברמה של 5 יח”ל.

את תחום הקומפוזיציה והתזמור מרכז ומלמד ראש המגמה המלחין ישראל שרון.

 

התשמע קולי, עיבוד למקהלה: עפר דותן

במגמת המוזיקה של יאסא שמים דגש משמעותי בתחום זה ומושקעות שעות רבות בשבוע של לימוד של מגוון נושאים תאורטיים, בעיקר אלו המהווים בסיס חסר תחליף לכל מי שרואה את עצמו עוסק במוזיקה בעתיד.

המקצועות התאורטיים הנלמדים במגמה:

  • פיתוח שמיעה וסולפג’
  • הרמוניה
  •  באס ממוספר
  • קונטרפונקט

לימודי תולדות וספרות המוסיקה שלובים זה בזה ביאסא ולהם מטרות שונות. המטרה העיקרית היא היכרות עם רפרטואר רחב ככל היותר של יצירות מתקופות ומסגנונות שונים של המוסיקה הקלאסית המערבית.

הלימוד בתחומים אלו לא נעשה תמיד באופן לינארי או כרונולוגי אלא באמצעות התמקדות בתקופה או בזאנר והעמקה מרחיקת לכת בתחום הספציפי שנבחר. כך לדוגמא, לומדים תלמידינו על הסימפוניה בתקופה הקלאסית במהלך שנה שלמה כנקודת מוצא להיכרות עם הצורות והז’אנרים של התקופה.

פרוייקט עיבוד מנואטים לרביעיית מיתרים – 2013
1. אורי שוהם – מנואט מאת יוזף היידן

פרוייקט תזמור “שירים ללא מלים” מאת פליקס מנדלסון
ביצועים חיים מהפסטיבל הבינלאומי למוסיקה קאמרית, ירושלים 2009

1.  חמוטל כהן

2.  יונתן אליה לסמן

2.  ינאי אבנט