החיים ביאסא

ביאסא – התיכון הישראלי למדעים ולאמנויות – לומדים תלמידים מכל רחבי הארץ ומכל מגזרי האוכלוסייה במדינת ישראל. אנו מאמינים כי החינוך למצוינות נשען בו-זמנית על פיתוח הכישורים האינטלקטואליים של התלמיד ועל טיפוח הכישורים החברתיים.

החיים בבית הספר, האקדמיים והחברתיים כאחד, מושתתים על ערכי הסובלנות, הפתיחות וכיבוד הזולת ומעודדים מנהיגות ומעורבות חברתית. הפנימייה מהווה קרקע פורייה לפעילות חינוכית-חברתית אחרי שעות הלימודים ונותנת מענה לשעות הלימודים הארוכות הנדרשות מהתלמידים. הפנימייה היא חלק אינטגרלי מבית הספר. כ-80% מתלמידי יאסא גרים בפנימייה וגם התלמידים היומיים (שאינם לנים בפנימייה) מהווים שותפים מלאים לעשייה החברתית-ערכית המתקיימת במסגרת בה.

התלמידים מגיעים לפנימייה כשהם בני חמש עשרה, לתקופה של שלוש שנים, ועוברים איתנו את תקופת ההתבגרות על המאפיינים הייחודיים לגיל זה. הם מתלבטים בשאלות זהות, עיצוב האישיות, ותהליך ההתבגרות. כאן הם פוגשים מקרוב, אולי לראשונה בחייהם, את המגוון האנושי הרחב של החברה הישראלית, תלמידים משכבות סוציו-אקונומיות שונות, קיבוצניקים, עירוניים, דתיים, חילוניים, עולים, ותיקים, יהודים וערבים – כולם אזרחי ישראל. הם גרים יחדיו, מלווים ע”י צוות חינוכי מקצועי שמתגורר במקום, המלווה אותם ממועד קליטתם בביה”ס ועד לסיום שלוש שנות חינוכם.

החיים בפנימייה חושפים את תלמידינו לעולם תרבותי רחב ומגוון מתוך אמונה שבאמצעות התנסויות וחוויות שונות יתפתח בוגר הפתוח לקשת רחבה של דעות ותפישות עולם. בפנימייה לומדים החניכים להתמודד עם פערים תרבותיים, השקפות חיים שונות, ואתגרי החיים המשותפים.

אנו מאמינים שככל שתלמיד יהיה מעורב ופעיל בקהילה בה הוא חי, כך הוא יהיה מחויב יותר אליה ויפתח תחושת שייכות ואחריות. אנו מקיימים בפנימייה חיי קהילה, אשר לתלמידים אחריות רבה בעיצובה.

כלל תלמידי הפנימייה מחויבים להשתתף בפעילות קהילתית במשך כל שלוש שנות לימודיהם. במסגרת הפעילות הקהילתית נחשפים התלמידים לאוכלוסיות שונות ומגוונות בחברה הישראלית.
הפנימייה מציעה מגוון גדול של מסגרות התנדבות, ובכך מאפשרת לכל תלמיד לתרום לחברה בהתאם ליכולותיו. אנו מאמינים שהמפגש המתקיים במסגרת הפעילות הקהילתית מפתח אצל התלמידים מחויבות לתרום ולסייע לחברה בעתיד כחלק מתפיסת עולמם.
יאסא הוא אחד מבתי הספר הראשונים שביסס את חובת הפעילות הקהילתית לאורך שלוש שנות הלימוד, כאחד משלושת היסודות עליהם הוקם בית הספר, שהם: מצוינות אקדמית, מנהיגות ותרומה לקהילה.
הפעילות מבוססת על העיקרון של מפגש אישי שבועי מתמשך של התלמיד עם חניך (ילד או מבוגר) מחוץ לבית הספר ויצירת קשר משמעותי ארוך טווח.
המסגרות בהן פעילים התלמידים כוללות עבודה עם אוכלוסיות מגוונות (ילדים, נוער, קשישים, בעלי מוגבלויות), כגון: פעילות במועדוניות, עזרה לנוער במרכזי למידה, מקהלה לקשישים, הדרכות לקשישים במחשבים, מוזיקה והרצאות שונות, ליווי אישי לעיוורים בבתיהם, הדרכת סדנאות שבועיות ב”מרכז לחיים עצמאיים”, עזרה ב”כפר השבדי” לאוכלוסייה עם מוגבלויות קשות, ועבודה עם ילדים נכים באלי”ן. כמו כן עבודה בפעילות למען הסביבה: גינות קהילתיות, שמורות טבע, מבצעי נקיון בשיתוף תושבי השכונות הסובבות את ביה”ס ועוד. קיים הרכב מוזיקלי נודד שמסתובב בין המסגרות השונות ועורך קונצרטים ואירועי שירה בציבור. במהלך השנה עורכים התלמידים אירועי שיא במסגרות ההתנדבות השונות. אותם הם מפיקים באופן עצמאי לחלוטין.

כחלק מהחינוך לניהול-עצמי פועלות בפנימייה ועדות רבות, בהובלת תלמידי שכבת י”ב. בוועדות משתתפים כלל תלמידי ביה”ס והן מקיפות קשת רחבה של תחומי חיים. את הוועדות מרכז הפר”ו – פורום ראשי ועדות. ביחד הם מתכננים ומתאמים את פעילות הועדות לאורך השנה. קיום הוועדות נתון לבחירת התלמידים ופעילותן היא באחריותם בלבד. כל ועדה מלווה על ידי איש צוות מהפנימייה, שתפקידו לתמוך ולהעצים את יושבי הראש.
הוועדות הפועלות ביאסא
ועדת סרטים – אחראית על הקרנת סרטים באודיטוריום מדי שבוע. הוועדה מנהיגה גם את “מועדון הסרט הטוב” ו”מועדון הסרט הרע”.
ועדת תרבות ודתות – אחראית על אירועים תרבותיים לאורך השנה, כגון: ערב כשרונות צעירים, ערבי במה פתוחה, חגים, אירועי טיש בערב שבת, ועוד.
ועדת טיולים – מדי שבת מוציאה הוועדה טיול רגלי (שומר-שבת) לאיזורים שונים בירושלים, תוך העברת פעילויות מגוונות.
ועדת אמ”א: איכות הסביבה, מזון, איכות פנים – אחראית לפיתוח תרבות המחזור, איכות הסביבה והקיימות בקהילת בית הספר, ולהעלאת המודעות בנושא. כמו כן דואגת הועדה
לטיפוח מראה הקמפוס על ידי הרמת פרויקטים של עיצוב פנים וקישוט. בנוסף מעודדת הוועדה תזונה נכונה ובריאה בקרב הקהילה.
ועדת ספורט – אמונה על קיום אירועי ספורט בשגרה ובאירועי שיא, כמו: יום ספורט, טורנירים בין הכיתות, תחרויות בין הצוות לתלמידים, ואחרים.
צוות הגברה – אחראי לתחזוקת ציוד ההגברה באודיטוריום והפעלתו בעת מופעים ומסיבות.
מערכת עיתון – עורכת ומפיצה עלון פנימי ששמו “שלאפשטונדה” אחת לשבועיים, המפרסם כתבות של תלמידים בנושאים מגוונים. העלון כולל מדורים קבועים (ועדת המידרוג, פלייליסט שבועי, ועוד) וכן כתבות אורח.

בשעות הערב מציעה הפנימייה מספר חוגים להעשרה חווייתית. החוגים נבחרים מדי שנה בשיתוף התלמידים והצוות החינוכי.

אחד מאירועי השיא בבית הספר ובפנימייה הוא טיול הטבע שמתקיים אחת לשנה. הטיול מודרך ע”י מדריכים מקצועיים והצוות החינוכי. זהו בטיול נודד בו לנים בחניוני לילה תחת כיפת השמיים, מבשלים בשטח ומתמודדים עם אתגרים חדשים.

לטיול, הנמשך ארבעה ימים, יוצאים יחד תלמידים מכל השכבות, כאשר שכבת י”ב אחראית על הארגון והקמת המחנה בשטח כמו גם על הבישול האיכותי.

בשבת הראשונה של חופשת החנוכה מוזמנות משפחות תלמידי שכבת י’ לחוות את השבת בפנימייה. מתקיימות פעילויות שונות, ארוחת ערב חגיגית משותפת, מפגשים עם הצוות החינוכי, סדנאות, הרצאות הורים, ועוד.

על הצוות החינוכי נמנים מנהל פנימייה, סגנית מנהל, מדריכים, רכז הדרכה ופעילות קהילתית. המנהל וצוות המדריכים מתגוררים בקמפוס, בכדי לתת מענה בכל שעות היום לצרכי התלמידים ולהיות קשובים למתרחש במרחב החיים.
צוות המדריכים הינו צוות בוגר, המחובר רעיונית לרוח המקום, שעבר הכשרה מקצועית מתאימה. רוב המדריכים בפנימייה הם בעלי תואר ראשון בתחום החינוך.

 

שישי-שבת ביאסא הוא הזמן שבו שוכחים לרגע מהלימודים, מניחים בצד את הספרים והמחברות, ופשוט נהנים. בשבת הראשונה שבה נשארו התלמידים נערך בשישי בצהריים יריד ועדות, שבו כל ועדה הציגה את עצמה לשכבת י’ החדשה באמצעות פעילות כיפית. בין הפעילויות היו הכנת פחי מחזור, פיסול בחימר ועוד. היריד נערך במרפסת חדר האוכל, וכמיטב מסורת הסופ”ש הוא לווה במוזיקה ובמכירת ארטיקים ע”י הקיוסק, שמופעל גם הוא ע”י התלמידים.
השבת השנייה שבה נשארו התלמידים ביאסא הייתה בנושא חלל, כאשר הוועדות ארגנו פעילויות שונות שקשורות לחלל, וגם העיתון (שמנוהל גם הוא ע”י התלמידים) הקדיש גיליון שלם לנושא. גולת הכותרת של השבת הייתה פעילות חדר חושך, שבה הפכו התלמידים את אחת הכיתות לחדר חשוך עם הפעלות, מכשולים והפתעות.
כמובן שכמו בכל שבת הוקרנו באודיטוריום סרטים, היו משחקי כדורגל בין הכיתות, נערך הטי”ש המסורתי, הטיול של שבת בבוקר יצא גם הוא, ושתי השבתות הוכתרו כהצלחה.