department logo

מדעי הרוח

מגמת מדעי הרוח של התיכון הישראלי למדעים ולאמנויות מיועדת לתלמידים מצטיינים בתחומי ההומניסטיקה השונים. אנו מאמינים בהשכלה רחבה המושגת על ידי עבודה קשה ומתמקדים בפיתוח מיומנויות טקסטואליות – קריאה מעמיקה וכתיבה.
תכנית הלימודים מבוססת על היכרות עם טקסטים מרכזיים מהתרבות המערבית לתקופותיה עם דגש מיוחד על היכרות עם עולמה העשיר של המסורת היהודית.

מעבר לתכנית הלימודים המרכזית של המגמה, קיימות דרישות נוספות. תלמידי המגמה לומדים שפה זרה שנייה (בנוסף לאנגלית) ברמת חמש יחידות – ערבית או לטינית. כמו כן, הם נדרשים להרחיב את לימודיהם בתחום נוסף של מדעי הרוח (פילוסופיה, מחשבת ישראל, ספרות או היסטוריה) ברמה של חמש יחידות לימוד.
ניתן להרחיב את הלימודים גם בתחום אחד של מקצוע מדעי בהיקף של חמש יחידות. לקראת אמצע כיתה י”א בוחרים התלמידים במגמה נושא למחקר אישי וכותבים עבודת גמר.
המגמה מתאימה לתלמידים ולתלמידות בעלי כשרון ועניין מיוחד בתחומי מדעי הרוח ונכונות להשקיע זמן רב במיומנויות הנדרשות: קריאה של כתבי מקור, כתיבה בסגנון עיוני ולימוד שפה זרה.
למגמה מתאימים תלמידים בעלי זיקה מיוחדת לפילוסופיה, או אהבה רבה לספרות, או עניין חריג בהיסטוריה או “ממציאי” שפות חדשות או “פריקים” של לשון וכו’.
צוות ההוראה הינו צוות של מורים מעולים המעורים בעולם האקדמי בתחומי מדעי הרוח. בין אנשי הצוות ישנם מומחים בפילוסופיה, במחשבת ישראל, בלטינית ובלימודים קלאסיים, בערבית ואסלאם ובהיסטוריה. המורים הם מומחים לתחום הדעת, רובם מלמדים או לימדו גם במוסדות אקדמיים, ובעלי תודעה עמוקה של חינוך וחשיבות הוראת מדעי הרוח לדור הצעיר.

חוט השדרה של מערכת הלימודים במגמת מדעי הרוח הוא תכנית מיוחדת של בית הספר שקיבלה הכרה כתכנית ייחודית ממשרד החינוך. במסגרת התכנית התלמידים קוראים ולומדים טקסטים מכוננים מתולדות התרבות המערבית. התלמידים פותחים את כיתה י’ בקריאה אינטנסיבית במקרא ובהומרוס ומסיימים את כיתה י”ב בטקסטים של זיגמונד פרויד. במהלך הדרך הם פוגשים את אפלטון ואת המשנה, את הברית החדשה ואת שמונה פרקים לרמב”ם, את הקוראן ואת האמנה החברתית של רוסו.
השיעורים מתנהלים במתכונת של סמינר, דיון בקבוצות קטנות בהנחיית מורה.
התכנית כוללת גם הכשרה אינטנסיבית בכתיבה – מתרגילים קצרים בתחילת כיתה י’ ועד לעבודת גמר בהיקף מלא המוגשת באמצע כיתה י”ב.

יחודה של מגמת מדעי הרוח הוא שתלמידי תיכון נפגשים עם “ספרי המופת” של התרבות המערבית. התלמידים נדרשים לקרוא טקסטים ראשוניים (מתורגמים לעברית) ורוכשים כך מיומנויות של קריאה, הבנת סוגים שונים של טקסטים והעמקה בתחומי מדעי הרוח, תחום “הולך ונעלם”. כל זאת תוך הכרות עם תקופות, דתות ותרבויות שונות בדגש על סובלנות והכרת האחר. אופן קריאת הטקסטים נעשה בשיטה המסורתית של לימוד ב”חברותא”, שיטה שמקורה בעולם הישיבות היהודי, בה התלמידים קוראים בזוגות תוך דיאלוג המחדד הבנה, העמקה ושיח עם קורא שותף. בין הטקסטים שהתלמידים קוראים: תאוגוניה, כתבי אפלטון, מכתבי פילון, משנה ותלמוד.

עבודת הגמר היא שיאו של התהליך הלימודי במגמה, בו באות לידי ביטוי המיומנויות השונות שהתלמידים רכשו במהלך הלימודים – מיומנויות של קריאה רבה ומעמיקה, ניתוח, מחקר וכתיבה. התלמידים בוחרים נושא הקרוב ללבם ובליווי של הצוות הם מגבשים את הנושא לכדי שאלה שניתן לחקור בכלים אקדמיים. התלמידים מלווים גם על ידי מומחה בתחום הנחקר, בדרך כלל מאחת האוניברסיטאות, וגם על ידי מורה מלווה מהמגמה. במהלך השנה התלמידים זוכים להכיר לעומק את הנושא אותו ביקשו לחקור ומתמודדים עם אתגרים מסוגים שונים. התמודדות זו נעשית בתנאים “נוחים” יחסית של ליווי צוות מקצועי ומסור.
לשמחתנו העבודות הנכתבות במגמה הן מגוונות מאוד מבחינת הנושאים והדיסציפלינות שלהן, הן מעמיקות ומקוריות, הן מבטאות עניין וביטוי אישי של התלמידים השונים ואף זוכות לפרסים רבים. לא אחת אנו שומעים מתלמידות ומתלמידים שתהליך כתיבת העבודה היה אחד הדברים המשמעותיים שהם חוו במהלך שנות לימודיהם ושעכשיו יש בעולם נושא, שהם בעצמם מומחים בו, יש תחום דעת שהוא לגמרי “שלהם”.

עבודות הגמר שנכתבו במסגרת המגמה זכו בשנים האחרונות לשלל פרסים:
תשע”ו (מחזור כ”ה): טאילי הרדימן – פרס על עבודה יצירתית בתחרות מדענים צעירים, פרס ון ליר לעבודות גמר מצטיינות במדעי הרוח; קדם שניר – מקום ראשון בתחרות מדענים צעירים, ציון לשבח בפרס ון ליר לעבודות גמר מצטיינות במדעי הרוח; נועה חן – מקום שני בתחרות מדענים צעירים; נועם יונאי – פרס ון ליר.
תשע”ד (מחזור כ”ג): איתמר פולמן – ציון לשבח בפרס ון ליר לעבודות גמר מצטיינות במדעי הרוח; ירדן ליכטרמן – מקום ראשון בתחרות מדענים צעירים, ציון לשבח בפרס ון ליר לעבודות גמר מצטיינות במדעי הרוח, פרס מרכז זלמן שז”ר; סוזאן אבראהים – פרס מרכז זלמן שז”ר; שיר כהן – תחרות הסטוריונים צעירים.
תשע”ג (מחזור כ”ב): דימה אזרוחי – מקום ראשון בתחרות מדענים צעירים, פרס מרכז זלמן שז”ר; צור ווסט – פרס מרכז זלמן שז”ר.
תשע”ב (מחזור כ”א): עמית שפרן – מקום שני בתחרות מדענים צעירים; עמית כהנא – מקום שני בתחרות מדענים צעירים; יותם בן אורן – פרס מרכז זלמן שז”ר.
תשע”א (מחזור כ’): אילן ארונין – ציון לשבח בתחרות מדענים צעירים.

בעשור האחרון מגמת מדעי הרוח עורכת לקהילה המורחבת של התיכון הישראלי למדעים ולאמנויות תיקון אור לערב חג השבועות. מטרתו של האירוע כפולה: לימוד וגם מפגש עם חברים ותיקים. האירוע כולל שיעורים ופעילויות שונות עד אור הבוקר, המועברות על ידי צוות בית הספר, תלמידיו ובוגריו. פתיחת התיקון היא הזדמנות לשמוע הרצאה של אנשי רוח וחוקרים חשובים. באירוע הפתיחה של שנת תשע”ה, למשל, דיבר ד”ר תומר פרסיקו, פובליציסט וחוקר דתות בנות זמננו על “נקודת הקצה של הציונות – הר הבית ובית המקדש”. בשנת תשע”ד, ניתנה הרצאה מאת פרופסור שרה סבירי, על “תיקון האדם” במיסטיקה המוסלמית והיהודית, ושנה קודם הרצה פרופסור יאיר זקוביץ, חוקר מקרא ומרצה בכיר, על מגילת רות.
התיקון הוא אירוע רב משתתפים ומוצלח במיוחד. השיעורים רבים ומגוונים ומזמנים למידה אחרת, מפגש ודיאלוג באווירה מיוחדת.
מי שמעוניין להתעדכן לגבי מידע לקראת תיקון שבועות בשנה הקרובה – מוזמן לשלוח דוא”ל לכתובת: iasa.office@gmail.com

בבית הספר מתקיים אחת לשנה “שבוע פרויקטים” בו התלמידים בוחרים פרויקט אישי ולומדים וחוקרים אותו במשך שבוע. ימיו הראשונים של שבוע זה מוקדשים ללמידה מרוכזת במגמות. ימים אלו הם הזדמנות עבורנו להיפגש כל חברי המגמה משלוש השכבות וללמוד יחד. זו גם הזדמנות להיחשף וללמוד תחומים שבדרך כלל לא עוסקים בהם בשגרת הלימודים. באחת מהשנים, למשל קיימנו סדנאות מרוכזות של תרגום או של כתיבה יוצרת, כל תלמיד/ה על פי בחירתה/ו. בשנה אחרת למדנו על תרבויות קדומות: ביקרנו במוזיאון ארצות המקרא וקיימנו סדנאות על הודו, על סין ועל אשור העתיקות. בשנה האחרונה הנושא היה “מפגשים מאתגרי זהות” שכללו סיור בשכונת קטמון שהועבר על ידי מדריך ערבי שהציג את נקודת המבט הערבית על השכונה, מפגש עם הרב דוד מנחם, רב מזרחי העוסק במפגשים בין דתיים שדיבר על תרבות יהודית ערבית, מפגש עם חרדית פמיניסטית ועם פילוסוף מן הציונות הדתית. ימים אלו מזמנים גם הזדמנויות לאירועים נחמדים כמו טיול בעין פשחה, השתתפות בחוג התנ”ך של הכנסת בהנחיית פרופ’ זקוביץ ופרופ’ שנאן, קיום סדר ט”ו בשבט משותף בהנחית התלמידים ו…איך אפשר בלי, ארוחות מגמה משותפות פרי הכנה משותפת של התלמידים.

מגמת מדעי הרוח של התיכון הישראלי למדעים ולאמנויות מיועדת לתלמידים מצטיינים בתחומי ההומניסטיקה השונים. אנו מאמינים בהשכלה רחבה המושגת על ידי עבודה קשה ומתמקדים בפיתוח מיומנויות טקסטואליות – קריאה מעמיקה וכתיבה.
תכנית הלימודים מבוססת על היכרות עם טקסטים מרכזיים מהתרבות המערבית לתקופותיה עם דגש מיוחד על היכרות עם עולמה העשיר של המסורת היהודית.

מעבר לתכנית הלימודים המרכזית של המגמה, קיימות דרישות נוספות. תלמידי המגמה לומדים שפה זרה שנייה (בנוסף לאנגלית) ברמת חמש יחידות – ערבית או לטינית. כמו כן, הם נדרשים להרחיב את לימודיהם בתחום נוסף של מדעי הרוח (פילוסופיה, מחשבת ישראל, ספרות או היסטוריה) ברמה של חמש יחידות לימוד.
ניתן להרחיב את הלימודים גם בתחום אחד של מקצוע מדעי בהיקף של חמש יחידות. לקראת אמצע כיתה י”א בוחרים התלמידים במגמה נושא למחקר אישי וכותבים עבודת גמר.
המגמה מתאימה לתלמידים ולתלמידות בעלי כשרון ועניין מיוחד בתחומי מדעי הרוח ונכונות להשקיע זמן רב במיומנויות הנדרשות: קריאה של כתבי מקור, כתיבה בסגנון עיוני ולימוד שפה זרה.
למגמה מתאימים תלמידים בעלי זיקה מיוחדת לפילוסופיה, או אהבה רבה לספרות, או עניין חריג בהיסטוריה או “ממציאי” שפות חדשות או “פריקים” של לשון וכו’.
צוות ההוראה הינו צוות של מורים מעולים המעורים בעולם האקדמי בתחומי מדעי הרוח. בין אנשי הצוות ישנם מומחים בפילוסופיה, במחשבת ישראל, בלטינית ובלימודים קלאסיים, בערבית ואסלאם ובהיסטוריה. המורים הם מומחים לתחום הדעת, רובם מלמדים או לימדו גם במוסדות אקדמיים, ובעלי תודעה עמוקה של חינוך וחשיבות הוראת מדעי הרוח לדור הצעיר.

חוט השדרה של מערכת הלימודים במגמת מדעי הרוח הוא תכנית מיוחדת של בית הספר שקיבלה הכרה כתכנית ייחודית ממשרד החינוך. במסגרת התכנית התלמידים קוראים ולומדים טקסטים מכוננים מתולדות התרבות המערבית. התלמידים פותחים את כיתה י’ בקריאה אינטנסיבית במקרא ובהומרוס ומסיימים את כיתה י”ב בטקסטים של זיגמונד פרויד. במהלך הדרך הם פוגשים את אפלטון ואת המשנה, את הברית החדשה ואת שמונה פרקים לרמב”ם, את הקוראן ואת האמנה החברתית של רוסו.
השיעורים מתנהלים במתכונת של סמינר, דיון בקבוצות קטנות בהנחיית מורה.
התכנית כוללת גם הכשרה אינטנסיבית בכתיבה – מתרגילים קצרים בתחילת כיתה י’ ועד לעבודת גמר בהיקף מלא המוגשת באמצע כיתה י”ב.

יחודה של מגמת מדעי הרוח הוא שתלמידי תיכון נפגשים עם “ספרי המופת” של התרבות המערבית. התלמידים נדרשים לקרוא טקסטים ראשוניים (מתורגמים לעברית) ורוכשים כך מיומנויות של קריאה, הבנת סוגים שונים של טקסטים והעמקה בתחומי מדעי הרוח, תחום “הולך ונעלם”. כל זאת תוך הכרות עם תקופות, דתות ותרבויות שונות בדגש על סובלנות והכרת האחר. אופן קריאת הטקסטים נעשה בשיטה המסורתית של לימוד ב”חברותא”, שיטה שמקורה בעולם הישיבות היהודי, בה התלמידים קוראים בזוגות תוך דיאלוג המחדד הבנה, העמקה ושיח עם קורא שותף. בין הטקסטים שהתלמידים קוראים: תאוגוניה, כתבי אפלטון, מכתבי פילון, משנה ותלמוד.

עבודת הגמר היא שיאו של התהליך הלימודי במגמה, בו באות לידי ביטוי המיומנויות השונות שהתלמידים רכשו במהלך הלימודים – מיומנויות של קריאה רבה ומעמיקה, ניתוח, מחקר וכתיבה. התלמידים בוחרים נושא הקרוב ללבם ובליווי של הצוות הם מגבשים את הנושא לכדי שאלה שניתן לחקור בכלים אקדמיים. התלמידים מלווים גם על ידי מומחה בתחום הנחקר, בדרך כלל מאחת האוניברסיטאות, וגם על ידי מורה מלווה מהמגמה. במהלך השנה התלמידים זוכים להכיר לעומק את הנושא אותו ביקשו לחקור ומתמודדים עם אתגרים מסוגים שונים. התמודדות זו נעשית בתנאים “נוחים” יחסית של ליווי צוות מקצועי ומסור.
לשמחתנו העבודות הנכתבות במגמה הן מגוונות מאוד מבחינת הנושאים והדיסציפלינות שלהן, הן מעמיקות ומקוריות, הן מבטאות עניין וביטוי אישי של התלמידים השונים ואף זוכות לפרסים רבים. לא אחת אנו שומעים מתלמידות ומתלמידים שתהליך כתיבת העבודה היה אחד הדברים המשמעותיים שהם חוו במהלך שנות לימודיהם ושעכשיו יש בעולם נושא, שהם בעצמם מומחים בו, יש תחום דעת שהוא לגמרי “שלהם”.

עבודות הגמר שנכתבו במסגרת המגמה זכו בשנים האחרונות לשלל פרסים:
תשע”ו (מחזור כ”ה): טאילי הרדימן – פרס על עבודה יצירתית בתחרות מדענים צעירים, פרס ון ליר לעבודות גמר מצטיינות במדעי הרוח; קדם שניר – מקום ראשון בתחרות מדענים צעירים, ציון לשבח בפרס ון ליר לעבודות גמר מצטיינות במדעי הרוח; נועה חן – מקום שני בתחרות מדענים צעירים; נועם יונאי – פרס ון ליר.
תשע”ד (מחזור כ”ג): איתמר פולמן – ציון לשבח בפרס ון ליר לעבודות גמר מצטיינות במדעי הרוח; ירדן ליכטרמן – מקום ראשון בתחרות מדענים צעירים, ציון לשבח בפרס ון ליר לעבודות גמר מצטיינות במדעי הרוח, פרס מרכז זלמן שז”ר; סוזאן אבראהים – פרס מרכז זלמן שז”ר; שיר כהן – תחרות הסטוריונים צעירים.
תשע”ג (מחזור כ”ב): דימה אזרוחי – מקום ראשון בתחרות מדענים צעירים, פרס מרכז זלמן שז”ר; צור ווסט – פרס מרכז זלמן שז”ר.
תשע”ב (מחזור כ”א): עמית שפרן – מקום שני בתחרות מדענים צעירים; עמית כהנא – מקום שני בתחרות מדענים צעירים; יותם בן אורן – פרס מרכז זלמן שז”ר.
תשע”א (מחזור כ’): אילן ארונין – ציון לשבח בתחרות מדענים צעירים.

בעשור האחרון מגמת מדעי הרוח עורכת לקהילה המורחבת של התיכון הישראלי למדעים ולאמנויות תיקון אור לערב חג השבועות. מטרתו של האירוע כפולה: לימוד וגם מפגש עם חברים ותיקים. האירוע כולל שיעורים ופעילויות שונות עד אור הבוקר, המועברות על ידי צוות בית הספר, תלמידיו ובוגריו. פתיחת התיקון היא הזדמנות לשמוע הרצאה של אנשי רוח וחוקרים חשובים. באירוע הפתיחה של שנת תשע”ה, למשל, דיבר ד”ר תומר פרסיקו, פובליציסט וחוקר דתות בנות זמננו על “נקודת הקצה של הציונות – הר הבית ובית המקדש”. בשנת תשע”ד, ניתנה הרצאה מאת פרופסור שרה סבירי, על “תיקון האדם” במיסטיקה המוסלמית והיהודית, ושנה קודם הרצה פרופסור יאיר זקוביץ, חוקר מקרא ומרצה בכיר, על מגילת רות.
התיקון הוא אירוע רב משתתפים ומוצלח במיוחד. השיעורים רבים ומגוונים ומזמנים למידה אחרת, מפגש ודיאלוג באווירה מיוחדת.
מי שמעוניין להתעדכן לגבי מידע לקראת תיקון שבועות בשנה הקרובה – מוזמן לשלוח דוא”ל לכתובת: iasa.office@gmail.com

בבית הספר מתקיים אחת לשנה “שבוע פרויקטים” בו התלמידים בוחרים פרויקט אישי ולומדים וחוקרים אותו במשך שבוע. ימיו הראשונים של שבוע זה מוקדשים ללמידה מרוכזת במגמות. ימים אלו הם הזדמנות עבורנו להיפגש כל חברי המגמה משלוש השכבות וללמוד יחד. זו גם הזדמנות להיחשף וללמוד תחומים שבדרך כלל לא עוסקים בהם בשגרת הלימודים. באחת מהשנים, למשל קיימנו סדנאות מרוכזות של תרגום או של כתיבה יוצרת, כל תלמיד/ה על פי בחירתה/ו. בשנה אחרת למדנו על תרבויות קדומות: ביקרנו במוזיאון ארצות המקרא וקיימנו סדנאות על הודו, על סין ועל אשור העתיקות. בשנה האחרונה הנושא היה “מפגשים מאתגרי זהות” שכללו סיור בשכונת קטמון שהועבר על ידי מדריך ערבי שהציג את נקודת המבט הערבית על השכונה, מפגש עם הרב דוד מנחם, רב מזרחי העוסק במפגשים בין דתיים שדיבר על תרבות יהודית ערבית, מפגש עם חרדית פמיניסטית ועם פילוסוף מן הציונות הדתית. ימים אלו מזמנים גם הזדמנויות לאירועים נחמדים כמו טיול בעין פשחה, השתתפות בחוג התנ”ך של הכנסת בהנחיית פרופ’ זקוביץ ופרופ’ שנאן, קיום סדר ט”ו בשבט משותף בהנחית התלמידים ו…איך אפשר בלי, ארוחות מגמה משותפות פרי הכנה משותפת של התלמידים.