שנתון תשע"ז

מגמת האמנות

אמנות עתיקה

טל שוטנשטיין

טל שוטנשטיין - סטודנטית לתואר שני מחקרי בחוג לתולדות האמנות באוניברסיטה העברית, בוגרת תואר ראשון באותו החוג. מתמחה באמנות הרנסנס וכותבת תזה בנושא הפסיכומאחיה: תיאור האלגוריה של המידה הטובה מאת אנדריאה מאנטניה, שעליו הרצתה בכנס מחקרים ע"ש רוברט סמית' תשע"ג. מתרגלת באוניברסיטה העברית את קורס המבוא לאמנות הרנסנס. מורה לתולדות האמנות הקלאסית ואמנות הרנסנס.

קרא עוד על טל שוטנשטיין

אמנות עתיקה

תיאור הקורס

בשיעור אמנות עתיקה נלמדים מספר צירי תוכן: (1) היכרות עם יצירות מרכזיות בתרבות המערב מתקופת יוון הקלאסית ועד למאה ה18. (2) הכרה של טקסטים תרבותיים מאותן התקופות (3) רכישת כלים ליצירת דיון ביצירות (4) שימוש בטקסטים וביצירות במטרה לפתח הבנה של גישות אסתטיות שונות לאורך ההיסטוריה לניתוח והבנה של יצירת האמנות כתופעה אוניברסלית. (5) היכרות מעמיקה עם כלי מחקר ושיטות אקדמאיות בתחום תולדות האמנות.

מטרות הקורס

יכולת להתמודד עם מאמרים אקדמיים ומקורות ראשוניים עתיקים בחקר תולדות האמנות ולהגיע לבשלות לכתיבה אקדמאית בנושא.

דרישות הקורס

נוכחות, השתתפות, מוכנות, מטלות קטנות, מטלת סמסטר

מהלך הקורס

כיתה י': מבוא לתולדות האמנות העתיקה והרנסנס ("Pre-Modern Western Art") חלוקת השנה לרבעים: (1) אמנות יוון ורומא (900BC - 330AD) התקופה הגיאומטרית, 900-700BC; התקופה הארכאית, 700-480BC; התקופה הקלאסית 480-323BC; מטירניה לדמוקרטיה באתונה; עידן פריקלס באתונה; עליית מקדוניה; נושאי חתך: מיתולוגיה, התפתחות דמות האדם, התפתחות אמנות עיטורי הכדים, אסתטיקה ופילוסופיה יוונית; התקופה ההלניסטית, 323-31BC; השוואה אסתטית בין התקופה ההלניסטית לתקופה הקלאסית; ארכיטוקטורה ברומא; פרסקאות בוילות הרומיות. (2) ימי-הביניים (300-1300) אמנות "עתיקה מאוחרת" (Late-antique) והנצרות המוקדמת; אמנות ביזנטית; אמנות גרמנית; אמנות קרולינגית; אמנות רומנסקית; אמנות גותית; נושאי חתך: "רנסנסיים": הרנסנס הקומונני, האוטוני, הפליאולוגי והקרולינגי, נצרות וסכולסטיקה, אמנות ומסורת כתבי-היד, התפתחות ארכיטקטורה כנסייתית, ציור ופיסול. (3) רנסנס (1300-1550) ובארוק (1550-1700) רנסנס: פטררקה על "התחייה מחדש"; וזארי ופירנצה; "דוצ'נטו"-"טרצ'נטו": אנדרה פיזאנו, פיזאנלו; ג'וטו ודוצ'ו - פירנצה וסיינה; צ'ימבואה, סימונה מרטיני; משפחת מדיצ'י: "סנדקי הרנסנס", דונטלו, אלברטי וברונלסקי: הוגים ואדריכלים; הרנסנס הצפוני והסגנון הגותי הבינלאומי; ה"קוואטרוצ'נטו" - פרה פיליפו-ליפי, פיירו דלה פרנצ'סקה; בין פירצנה, ונציה והצפון: האמנים לבית בליני, אנדראה מאנטניה, בוטיצ'לי; "צ'יקוונצ'נטו": המאה ה-16, שיא הרנסנס בפירצנה: רפאל, לאונרדו, מיכאלאנג'לו; שיא הרנסנס הוונציאני: ג'ורג'ונה וטיציאן; מנייריזם: וזארי, מיכאלאנג'לו, רפאל, פרמיג'יאנינו. בארוק: קראצ'י, קרוואג'ו, ברניני, רובנס. כיתה י"א: נושא חתך: אלגוריות באמנות, מן התקופה הקלאסית ועד לרוקוקו האמנות והתודעה הקלאסית ביוון העתיקה העניקו לעולם האמנותי המערבי את תופעת ה"אלגוריה". שימוש באמצעים ויזואליים ומילוליים כדי לתאר ערך פילוסופי או מוסרי באופן סימבולי. האלגוריות אומצו על ידי האמנות הדתית, החילונית, הפרטית והציבורית, בעולם הקלאסי, בימי הביניים, הרנסנס, וגם בתקופה המודרנית. בקורס נלמד על סוגים שונים של אלגוריות, על התפתחותן ועל המאפיינים האמנותיים שלהן. כיתה י"ב: נושאי חתך באמנות המערב 900BC-1800AD בקורס נבחן נושאים שונים שהעסיקו את התודעה האנושית למן העת העתיקה ועד לרנסנס, הבארוק והרוקוקו, וכיצד הם מתבטאים באמנות; זוגיות ואהבה; כלכלה; פוליטיקה; מדע; דת ומוסר; השכלה; אסטרולוגיה; כישוף ומאגיה; זהות מינית; מוזיקה; אוכל; טבע; וכו'. הקורס יתבצע תוך ניתוח תמונות לצד קריאה מעמיקה בטקסטים ממקורות ראשוניים, כתבי הגות, ספרות שירה וביקורת מן התקופות השונות.