שנתון תשע"ז

מגמת המוזיקה

פיתוח שמיעה

מיכאל וולפה

מוזיקאי יוצר ואיש חינוך. חבר בסגל מורי ביה"ס מיום הקמתו. נולד בתל אביב בשנת 1960, וחבר בקיבוץ שדה-בוקר מאז שנת 1982. בוגר האקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים, אוניברסיטת קיימברידג' באנגליה והאוניברסיטה העברית. מרצה בחוג לתורת המוזיקה, קומפוזיציה וניצוח ובפקולטה למוזיקה רב תחומית באקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים. זוכה פרס ראש הממשלה לקומפוזיטורים ופרס אקו"ם על מפעל חיים. 

קרא עוד על מיכאל וולפה

פיתוח שמיעה

תיאור הקורס

שיעורי פיתוח השמיעה מחולקים לשני פרקים, כשבכל פרק שש יחידות. לאחר כל יחידה ייערך מבחן מסכם שיכלול הכתבות ושירת תווים. התרגול מתבסס הן על מקראות בנושאי הלימוד השונים והן על דוגמאות מתוך ספרות המוזיקה. גם אם לא נעמיק בכל הנושאים, חשוב שתתקבל תמונה כוללת של המיומנויות הנדרשות לנו כמוזיקאים מקצועיים.   

מהלך הקורס

שיעור מבוא

בשיעור הראשון של שנת הלימודים נעבור על תחילת הפרק השני של חמישיית הפסנתר של שומאן, כמבוא לכל הקורס.   

יחידה 1

א.היכרות ("פינג פונג")עם הסולמות הלבנים - מז'וריים: דו - סול - פה - רה.                           

                                                              מינוריים: לה - מי - רה - סי.  

ב.לימוד כל המרווחים וזיהוים בהקשר סולמי ובהקשר לא טונאלי.

ג.זיהוי אקורדים משולשים במצב יסודי - מינור, מז'ור, מוגדל, מוקטן.

ד.שירת כורלים של י.ס.בך - מספרים 11, 10, 1, 3.

ה.סולפג'ים קצרים - תרגילים 1-36.

ו.תרגילי קצב (שטרר) - מבוא ופרק ראשון (תרגילים 1-15)- משקלים, חלוקה לפעמות.

ז. שוברט - מנגינה מתוך פרק שני של שלישיית פסנתר מספר 1אופוס 99.

ח. בטהובן - מנגינה מתוך פרק שני של הסימפוניה השביעית.

ט. הכתבות - מרווחים ואקורדים משולשים, מנגינות של מנדלסון ושל בטהובן.

יחידה 2

א.המשך היכרות עם הסולמות הלבנים - מז'וריים: לה - מי - סי.                                                            

                                                     מינוריים: פה - דו - סול.  

ב.זיהוי אקורדים משולשים בהיפוך ראשון (סקסט) ושני (קוורט סקסט).

ג.שירת כורלים - מספרים 6, 27, 19, 5. 

ד.סולפג'ים קצרים - תרגילים 37- 54.

ה.תרגילי קצב - פרק שני (תרגילים 16-26) - חלוקה לשמיניות.

ו. מנדלסון - מנגינה מתוך פרק שני של שלישיית פסנתר מספר 1 אופוס 49.

ז. ברהמס - מנגינה מתוך פרק שלישי של הסימפוניה השלישית.

ח. הכתבות - מרווחים (רמת קושי גבוהה) ואקורדים משולשים בכל ההיפוכים,                               

    מנגינות של מנדלסון ושל ברהמס.

יחידה 3

א. היכרות עם הסולמות המקבילים למערכת הלבנה- מינוריים: פה דיאז - דו דיאז - סול דיאז.

                                                                      מז'וריים: לה במול - מי במול - סי במול.

ב. ספטאקורדים במצב יסודי - מז'ור גדול, מינור קטן, דומיננט-ספטאקורד, חצי מוקטן. 

ג.שירת כורלים - מספרים 2, 8, 4, 9.

ד.סולפג'ים קצרים - תרגילים 55-72.

ה.תרגילי קצב - פרק שלישי (תרגילים 27-36) - טריולות ומשקלי שמיניות.

ו. דבורז'ק - מנגינה מתוך פרק שני של הסימפוניה התשיעית (מן העולם החדש).

ז. מוצארט - מנגינה מתוך פרק שני של הקונצ'רטו לפסנתר קכל 482.

ח. הכתבות - מרווחים, אקורדים משולשים וספטאקורדים שנלמדו,                                               

    מנגינות של דבוז'ק ושל מוצארט.

לקראת סיום מחצית ראשונה:

א.שיעורי חזרה ומפגשים אישיים במהלך השבוע הראשון של חופשת הסמסטר.

ב.תיאום יום מרוכז לחזרה על החומר.

 

יחידה 4

א.תרגול הסולמות המז'וריים והמינוריים עד ארבעה סימני היתק.

ב. ספטאקורדים במצב יסודי - מינור גדול, מוקטן, מוגדל.

ג.שירת כורלים - מספרים 7, 12, 13, 14.

ד.סולפג'ים קצרים - תרגילים 73-90.

ה.תרגילי קצב - פרק רביעי (תרגילים 37-45) - חלקי שש-עשרה.

ו. ביטלס - "הטיפש על הגבעה".

ז. סשה ארגוב - "דוד שמש ואנטנה".

ח. הכתבות - מרווחים, אקורדים משולשים וספטאקורדים שנלמדו,                                               

    מנגינות של "ביטלס" וארגוב.
יחידה 5

א.תרגול מרווחים ואקורדים משולשים בהקשר של סולמות מז'וריים ומינוריים עד ארבעה סימני היתק.

ב. הספטאקורדים במצב יסודי בהקשר סולמי - הדרגות ההרמוניות.

ג.שירת כורלים - מספרים 15, 16, 17, 18.

ד.סולפג'ים קצרים - תרגילים 91-114.

ה.תרגילי קצב - פרק חמישי (תרגילים 46-51) - שילוב של שלשונים וחלקי שש-עשרה.

ו. בטהובן - פרק ראשון מסונטה לפסנתר אופוס 49 מספר 1.

ז. גרשווין - "האיש שאהבתי".

ח. הכתבות - מרווחים, אקורדים משולשים וספטאקורדים שנלמדו,                                               

    הכתבות דו-קוליות ורישום דרגות על פי בטהובן וגרשווין.

לקראת ובחופשת הפסח:

עבודה עצמית על כל הנושאים שנלמדו.

יחידה 6

א. היכרות עם סולמות מז'וריים ומינוריים עם חמשה עד שבעה סימני היתק.

ב. היפוכי הספטאקורדים - 7, 6/5, 4/3, 2.

ג. שירת כורלים - מספרים 21 ,22, 23 ,24.

ד. סולפג'ים קצרים - תרגילים 115-132.

ה. תרגילי קצב - פרק שישי (תרגילים 52-59) - סוגי חלוקות שונים במשקלים פשוטים ומורכבים.

ו. זיהוי דרגות הרמוניות בפריודות דיאטוניות.

ז. מנדלסון- שירים ללא מילים אופוס 19.

ח. הכתבות - מרווחים, אקורדים משולשים וספטאקורדים שנלמדו,                                               

    הכתבות דו- קוליות, מנגינות ורישום דרגות הרמוניות על פי מנדלסון.

ט. הכתבות מסכמות - על כל החומר של שנת הלימודים בשני השיעורים האחרונים.

סיכום שנת הלימודים:

א.שיעורי חזרה ומפגשים אישיים במהלך השבועיים האחרונים של שנת הלימודים.

ב.תיאום יום מרוכז לחזרה על החומר והנחייה אישית לקראת חופשת הקיץ.

ביבליוגרפיה

כורלים של י.ס.באך - מספרים 1-25.