שנתון תשע"ז

מגמת המוזיקה

פיתוח שמיעה

מיכאל וולפה

מוזיקאי יוצר ואיש חינוך. חבר בסגל מורי ביה"ס מיום הקמתו. נולד בתל אביב בשנת 1960, וחבר בקיבוץ שדה-בוקר מאז שנת 1982. בוגר האקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים, אוניברסיטת קיימברידג' באנגליה והאוניברסיטה העברית. מרצה בחוג לתורת המוזיקה, קומפוזיציה וניצוח ובפקולטה למוזיקה רב תחומית באקדמיה למוזיקה ולמחול בירושלים. זוכה פרס ראש הממשלה לקומפוזיטורים ופרס אקו"ם על מפעל חיים. 

קרא עוד על מיכאל וולפה

פיתוח שמיעה

תיאור הקורס

 

שיעורי פיתוח השמיעה מחולקים לשני פרקים, כשבכל פרק שש יחידות. לאחר כל יחידה ייערך מבחן מסכם שיכלול הכתבות ושירת תווים. התרגול מתבסס הן על מקראות בנושאי הלימוד השונים והן על דוגמאות מתוך ספרות המוזיקה. התהליך המפורט המתואר כאן הוא דחוס במכוון, וגם אם לא נספיק להעמיק בכל הנושאים, יש בכך כדי לפתוח צוהר למיומנויות הכוללות הנדרשות לנו כמוזיקאים מקצועיים.   

 

מהלך הקורס

 

שיעור מבוא

בשיעור הראשון של שנת הלימודים נעבור על מרש מתוך "פרסיפל" של ריכרד וגנר, כמבוא לכל הקורס.

 

יחידה 1

א. חזרה על כל הסולמות המז'וריים והמינוריים עד שבעה סימני היתק.

ב. חזרה על כל האקורדים המשולשים והספטאקורדים בכל ההיפוכים.

ג. שירת כורלים - מספרים 10, 21, 29, 31.

ד. סולפג'ים קצרים - תרגילים במפתח פה (133-168).

ה. תרגילי קצב - חזרה על שישה פרקים ראשונים (תרגילים מסכמים של כל פרק).

ו. זיהוי דרגות הרמוניות בפריודות דיאטוניות - חזרה.

ז. שוברט- מבחר שירים מתוך "מסע החורף".

ח. הכתבות – חזרה על המרווחים, האקורדים המשולשים והספטאקורדים שנלמדו,                                               

    הכתבות דו- קוליות, מנגינות ורישום דרגות הרמוניות על פי שוברט.

 

יחידה 2

א. מרווחים בהקשרים לא טונאליים – פרקים 1-3 בחוברת 'מודוס נובוס'.

ב. האקורד הנאפוליטני, שני הנונאקורדים של הדומיננט.

ג. שירת כורלים - מספרים 43, 59, 67, 72.

ד. סולפג'ים קצרים - תרגילים במפתח פה (169-224).

ה. תרגילי קצב - פרק שביעי ושמיני (תרגילים 60-69) - תת-חלוקות מיוחדות.

ו. זיהוי דרגות הרמוניות במהלכים עם מודולציה לסולם קרוב.

ז. בטהובן - פרק ראשון של סונטה אופוס 27 מספר 2 "אור הירח".

ח. ג'רום קרן – "עשן בעינייך".

ט. הכתבות – ספטאקורדים ונונאקורדים, הכתבה של מלודיה לא טונאלית,                                               

   הכתבות דו- קוליות, מנגינות ורישום דרגות הרמוניות על פי בטהובן וקרן.

 

יחידה 3

א. מרווחים בהקשרים לא טונאליים – פרקים 4-5 בחוברת 'מודוס נובוס'.                                                                

ב. הדומיננטה השניונית והאקורדים הגיאוגרפיים - איטלקי, צרפתי וגרמני.

ג. שירת כורלים - מספרים 80, 81, 93, 98.

ד. סולפג'ים קצרים - תרגילים במפתח דו אלט (385-408).

ה. תרגילי קצב - פרק תשיעי (תרגילים 70-78) - רמה מתקדמת של תת-חלוקות.

ו. זיהוי דרגות הרמוניות במהלכים עם מודולציות בעזרת דומיננטות שניוניות, אקורדים גיאוגרפים ואקורד נאפוליטני.

ז. שופן- מזורקות אופוס 17.

ח. סקרלטי – שתי סונטות.

ט. הכתבות - ספטאקורדים, נונאקורדים וגיאוגרפים, הכתבה של מלודיה לא טונאלית, הכתבות דו- קוליות, הכתבות ארבע קוליות של 

    כורלים, זיהוי דרגות ורישום מלודיות על פי  שופן וסקרלטי.

 

לקראת סיום המחצית:

א. שיעורי חזרה ומפגשים אישיים במהלך השבוע הראשון של חופשת הסמסטר.

ב. תיאום יום מרוכז לחזרה על החומר.

 

 

יחידה 4

א. מרווחים בהקשרים לא טונאליים – פרקים 6-7 בחוברת 'מודוס נובוס'.                                                               

ב. נונאקורדים נוספים, אפשרויות שונות של הספטאקורד המוקטן.

ג. שירת כורלים - מספרים 102, 103, 108, 111.

ד. סולפג'ים קצרים - תרגילים במפתח דו טנור (409-440).

ה. תרגילי קצב - פרק עשירי (תרגילים 79-85) – שינויים במשקל ובחלוקה.

ו. זיהוי דרגות הרמוניות במהלכים עם מודולציות בעזרת הספטאקורד המוקטן.

ז. הנדל – סונטה לכינור ומקלדת ברה מז'ור (כל ארבעת הפרקים, תוך התמקדות בפרק השלישי).

ח. שנברג - פרק ראשון של רביעיית כלי-קשת מספר 2.

ט. הכתבות - ספטאקורדים, נונאקורדים, גיאוגרפים, נאפוליטני במהלכים הרמוניים. הכתבות חד ודו-קוליות לא טונאליות על פי שנברג, ניתוח כורלים, זיהוי דרגות ורישום מלודיות על פי הנדל.

 

יחידה 5

א. מרווחים בהקשרים לא טונאליים – פרקים 8-9 בחוברת 'מודוס נובוס'.                                                           

ב. חזרה על כל הגוונים וההיפוכים שנלמדו במהלך שנה וחצי. חזרה על המרווחים.

ג. שירת כורלים - מספרים 122, 131, 216.

ד. סולפג'ים קצרים - תרגילים במפתח דו סופראן (441-464).

ה. תרגילי קצב – שני פרקים אחרונים (86-100) – חזרה ושילוב קצבים בשני קולות.

ו. זיהוי דרגות הרמוניות במהלכים עם מודולציות שונות, מעקב אחר נקודות הצומת הטונאליות.

ז. ביזה – מחול ודואט מתוך "כרמן".

ח. ורדי – שיר יין מן המערכה הראשונה של "לה-טרויאטה".

ט. הכתבות - מהלכים הרמוניים כרומטיים. הכתבות א-טונאליות, ניתוח כורלים – המשך, הכתבות דו-קוליות וארבע קוליות על פי ורדי   

    וביזה.

 

לקראת ובחופשת הפסח:

עבודה עצמית על כל הנושאים שנלמדו.

 

יחידה 6

א. מרווחים בהקשרים לא טונאליים – פרקים 10-12 בחוברת 'מודוס נובוס'.

ב. הכנה לסיכום השנה- זיהוי מרווחים, ומבנים הרמוניים ללא הקשר טונאלי.

ג. שירת כורלים - מספרים 96, 138, 263, 283, 324, 356. שירתם גם מגרסה במפתחות דו.

ד. סולפג'ים קצרים - תרגילים מסכמים (229-384).

ה. תרגילי קצב - מודלים של גרוב בג'אז ופופ לפי "קצב לכולם" של רוני הולן.

ו. זיהוי דרגות הרמוניות במהלכים עם מודולציות שונות, מעקב אחר נקודות הצומת הטונאליות- חזרה.

ז. ורדי – שלישייה מן המערכה האחרונה של "ריגולטו".

ח. אריאל זילבר, יוני רכטר ומתי כספי - מבחר שירים.

ט. הכתבות - מהלכים הרמוניים כרומטיים. הכתבות א-טונאליות, ניתוח כורלים – המשך, הכתבות דו-קוליות וארבע קוליות על פי ורדי,

    אריאל זילבר, יוני רכטר ומתי כספי.

י. הכתבות מסכמות - על כל החומר של שנת הלימודים בשני השיעורים האחרונים.

מפגשים מסכמים לקראת סיום שנת הלימודים:

א. שיעורי חזרה ומפגשים אישיים במהלך השבועיים האחרונים של שנת הלימודים.

ב. תיאום יום מרוכז לחזרה על החומר והנחייה אישית לקראת בחינות הסיום של הקורס.                                

 

ביבליוגרפיה

כורלים של י.ס.בך – מבחר כורלים מכל הספר.